Hier is ’n opsomming van die Vertel, vertel reeks se
model en benadering om aan kinders kategese te gee. Wat in hierdie model uitstaan
is (1) die beklemtoning van die een groot ware verhaal van die hele Bybel, (2) kinders wat geleentheid kry om die verhaal terug te vertel, sowel as (3) beeldmateriaal wat aan die agterspeen suig. Ja, jy het reg gehoor. Ek het nie altyd vrede met hoe die verhaal dan in sy detail oorvertel word nie. Sekere invoegings - soms - kom vir my net te flagrant voor. Tog is die model stimulerend. Ek gee die hoofgedagtes van die model weer soos wat dit in die inleiding verduidelik word:
· Die groot verhaal word in verskillende kleiner
verhale vertel.
· Noukeurig en beeldryk.
· Vertrou die Bybelverhaal self om in die kinders
te werk.
· Die Oral Learning model wen baie veld. Dit is steeds die manier hoe meer as ⅔ van die
wêreld se mense leer.
· Die moderne wêreld het ’n versadigingspunt
bereik met visuele beelde. Die vertel en oorvertel van die verhaal word weer
een van die belangrikste wyses van leer.
· Binne die groot verhaal van God speel ons eie
lewensverhale af
· Geloofsvorming by ons kinders vind plaas wanneer
hul eie verhaal beleef word as deel van die groot verhaal van God se liefde vir
ons.
· Deur net die groot verhaal van God oor te vertel, toon ons dat ons alle vertroue in die verhaal het om sy kragtige werk aan
kinders te doen.
· Die kleiner verhale behoort kronologies op
mekaar te volg en ook voortdurend ingebed te word in die groter verhaal. Die
bedoeling is om lewenslesse nie los te maak van die groter verhaal nie.
· Geen prente of aktiwiteite wat die aandag van
die verhaal self aftrek nie.
· Geen verwysings na die konteks vandag of
toepassings vir vandag in die verhaal self nie. Die verhaal self word vertrou
om die toepassings vir elkeen te bring.
· Tog moet die verhaal tuiskom in elke kulturele
konteks.
· Dit moet verkieslik voorgelees en nie in eie
woorde vertel word nie.
· Dit word so vertel dat die hoorder ’n prentjie
kan vorm van wat gebeur. Die hoorder word dus gehelp om verbeeldingryk te
luister. Maar dramatisering word teologies verantwoordelik gedoen.
· Luister sal lei na lees. Daarom word die Bybel
nie self gelees nie. Hulle word wel aangemoedig om dit in die week by die huis
te gaan lees.
· Die kinders word geleer om die verhaal weer oor
te vertel. So word hulle speel-speel deel gemaak van die verhaal. So word hulle
ook geleer om die verhaal van God se liefde oor te vertel.
Indeling van die tyd:
Vooraf: Regte stemming, gemaklik, bid en sluit eers
aan by die vorige verhaal om konteks te kry
Vertel, vertel: “simply the story.” Verhaal word met goeie
vertelstyl voorgelees en oogkontak gemaak. Geen verduidelikings en toepassings
nie
Vertel weer:
Kinders vertel saam die verhaal weer oor vir mekaar. Nog nie te veel vrae en
verduidelikings hier nie. Drama en toneelspel kan hier ook gebruik word.
Kom ons dink saam:
Vra vrae met die oog op stimulering van die gesprek en om die kind te begelei
om self toepassings te maak. Fokus aanvanklik om ’n beeld van die verhaal in te
prent; dan op feite wat die verhaalstruktuur dra; dan vrae wat kinders help om
toepassings vir hul eie lewe te vind. En as die kinders eers met mekaar begin
praat, leer hulle die meeste. Die bedoeling is dat hulle deur die verhaal gelei
word om die boodskap te ontdek.
Ontdek en leer:
Kinders word nou aangemoedig om die gedeelte self in die Bybel te gaan lees.
Toepaslike teksgedeelte word geleer. Laat die hele groep die teks saam opsê of
laat elkeen ’n woord bylas. Kinders word ook aangemoedig om die verhaal te gaan
toepas en met God in ’n verhouding te gaan leef. Begelei hulle ook in gebed en lei
hulle in lof, aanbidding, skulderkenning, ontvangs van vergifnis, gebede vir
onsself, mekaar en die wêreld, en om hulle elke keer weer aan die Here oor te
gee. Lei hulle om hul geloof te bely en liefde en toewyding aan Hom te
verklaar.
Ontdek en Leer
blokkie - voorbeeld op p.32 van boek 1:
·
Jy kan hierdie verhaal in genesis 16 vers 1 tot
16 en Genesis 31 vers 8 tot 21 lees.
·
Ken jy mense wat baklei en mekaar wegstoot en
wegjaag? Dink bietjie; hoekom gebeur dit?
·
Leer en onthou: “U is ’n God wat my sien.” (Genesis
16 vers 13).
·
Bid: “Here, daar is so baie kinders wat nie meer
in ’n gelukkige huis en gesin woon nie. Dankie, dat u hulle raaksien. Sorg
asseblief vir hulle.”