Ons is almal nou Gnostieke. Dit is die vangfrase wat onlangs in 'n podsending gebruik is toe die metafisiese uitkyk van ons tyd ter sprake was. Een van die verwysings wat die stelling moes staaf, was hierdie kern-werk van Eric Voegelin wat nagenoeg 100 bladsye beslaan en wat dateer uit 1959-60.
By die herlees van hierdie werk kom die uitlokkend polities korrekte spot
by 'n mens op. Dit is dat 'n blonde man drie keer vir 'n grap lag - wanneer hy
dit hoor, wanneer hy dit oorvertel, en wanneer hy dit verstaan. Voegelin se
werk maak van die meeste van ons, in elk geval van hierdie bekendsteller,
blonde mans. Vergun my daarom om oor te vertel, sodat ook ek kan snap. Volgens
Voegelin is Gnostisisme die essensie van modernisme. Die stelling behoort
aandag te trek, aangesien hierdie bondige werk van Voegelin beskou word as ’n
klassieke werk in moderne politieke teorie volgens Ellis Sandoz wat die
voorwoord geskryf het. Sandoz wys daarop dat hierdie werk van Voegelin ongeveer
agt jaar na sy publikasie, The New Science of Politics (1952), verskyn
het en dat hierdie later werk die tweede gedeelte van die genoemde publikasie
verdiep.
Moet ook nie die fout maak om te reken dat selfs hierdie stelling in vandag se post-wêreld agterhaald is nie. Ons is mos, so reken baie, darem nou lankal uit die modernisme uit en in die post-postmodernisme in. By die lees van Voegelin word dit egter duidelik dat Voegelin ook vaders van die post-gedagtes - soos Nietzsche, soos Joachim van Fiore - insluit. Om die waarheid te sê, Voegelin sou vandag waarskynlik sê dat die skadu van Gnostiekeland bloot duideliker en donkerder geword het. En deel van die dilemma is, sê Voegelin oorgeklank, dat ons steeds met gnostiese konsepte probeer om uit te klim uit die gnostiese gat wat ons vir onsself gegrawe het. Wat moet dan gebeur?
Wetenskap, Politiek en Gnostisisme
In die eerste referaat genaamd Science, Politics and Gnosticism,
begin Voegelin deur daarop te wys dat daar ’n verskil is tussen opinies en
werklike ondersoek na die strukture van die werklikheid. Voegelin is nog van mening dat politieke filosofie
kan raak aan objektiewe werklikheid buitekant die self en dat dit daarom selfs kan
help met geestelike terapie vir ’n samelewing wat in wanorde verval. Hy wys egter
ook daarop dat hierdie moontlikheid begin afneem wanneer ’n samelewing opinie (doxa)
vir filosofie verruil. Die raakpunte van sy kritiek met vandag se retoriek van
dekolonisering en dekonstruksie is ontstellend wanneer Voegelin in sy eie tyd, oorvertaal,
só spreek oor die dekonstruksioniste van sy tyd: “[Dit word] werklik radikaal
en gevaarlik ... wanneer filosofiese bevraagtekening self in twyfel getrek
word, wanneer doxa die voorkoms van filosofie aanneem, as dit die naam
van die wetenskap vir homself toeëien en die wetenskap as onwetenskap verbied.”
Dit is duidelik dat Voegelin hierdie tipe dekonstruksie reeds in sy tyd aan die
gnostiese gees verbind.
Waaroor gaan hierdie laat-moderne Gnostisisme
dan? Dit gaan oor 'n gevoel van vervreemding van die werklikheid. Op sigself
sou dit natuurlik nie 'n probleem vir Christene wees nie. Sê die Skrif (1 Pt.
2:11) dan nie dat Christene vreemdelinge en bywoners op aarde is nie? Dit is
egter die wyse waarop die vervreemding verwoord word wat die probleem is.
Hiervolgens lê die probleem nie in die sonde nie, maar in strukturele
werklikhede waarin die mens gewerp is. Klasse (Marx) en rasse (Hitler) is maar
net onlangse weergawes van die werklikhede wat oorkom moet word. Die vervreemde
gees van Hegel en die geworpenheid van Heidegger suggereer volgens Voegelin ook
steeds hierdie gnostiese gees wat politieke uitdrukking gevind het in allerhande
ismes van ons tyd. Hoe dit ook al verwoord word, sê Doktor Voegelin, die doel
is altyd vernietiging van die ou wêreld en die oorgang na die nuwe. Die
struktuur van die werklikheid verander egter nie bloot omdat ons dit so wil hê
nie. Voegelin wys daarom as stoere Augustiniaan met waardering vir Plato en
Aristoteles, van meet af aan op die alternatief - dat die wêreld eerder vernuwe
word deur liefdevolle aksie en, om Plato se uitdrukking te gebruik, ernstige
spel. Vir Voegelin beteken dit Christenskap.
Verlossing in die moderne Gnostisisme vind plaas wanneer ons die voleinding
anderkant die graf, nou reeds binnekant hierdie lewe, ’n volle 'n werklikheid wil
maak (immanentizing the eschaton). Daarom is daar nie meer 'n liefde vir
wysheid soos by die ou filosowe wat tastend wou trag om in lyn te kom met die
werklikheid nie. Nee, die werklikheid moet verander word na die beeld van Utopia
waar alle werklikhede oorstyg en omvorm word. Dit beteken onder meer, en
dit is hier waar die gnostiese kleure al duideliker wys, dat ons ook die
sogenaamde God-konsep soos wat ons dit ken, moet raaksien vir wat dit is: 'n
blote konstruk of kruk wat ons nou moet oorstyg. So kan ons begin om outentiek
te lewe en verantwoordelikheid vir onsself te neem. Voegelin wys daarop dat dit
neerkom op ontkenning van God en die werklikheid soos God dit geskape het. En
omdat hierdie ontkenning hardnekkig volgehou word, moet dit noodwendig daartoe
lei dat bevraagtekening nie meer geduld kan word nie.
Voegelin toon met verwysing na Marx, Nietzsche, Comte, en Hitler aan dat
die verbod op bevraagtekening van ver kom. Ons sou hieruit kon aflei dat die
kanselleerkultuur eintlik al baie oud en bekend is. Die waarde van Voegelin in
hierdie verband, is dat hy drie-fases onderskei waarin hierdie moedswillige onderdrukking
van bevraagtekening vererger word. In die eerste fase is daar volgens hom nog
sprake van ’n verkeerde oordeel wat mag voortspruit uit ’n ander motief, al sou
dit reeds misleiding genoem kon word. In die tweede fase word die denker egter
bewus van die onwaarheid van die stelling en die spekulasie, maar volhard daarin
ten spyte van die bewustheid daarvan. Nou word dit bewuste misleiding en intellektuele
swendelary. In die derde fase word die opstand teen God geopenbaar en uitgeken as
die eintlike motief vir die swendelary. So word die misleiding nou ook demoniese
leuenagtigheid.
Daar is hoop
Voegelin gee egter ook hoop. Dit is nie asof ons met iets nuut gekonfronteer word nie. Hy wys daarop dat die lang geskiedenis van post-klassieke Westerse Gnostisisme eintlik maar net die voortgang is van Westerse sektarisme. Die betowering hiervan moet eerstens in elkeen van ons afsonderlik deurbreek word. Hy is selfs van mening dat politieke wetenskap, gegrond op transendente verwysingspunte, kan help om hierdie demone uit te dryf. Wanneer ’n samelewing nog gewillig is om hierdie tipe politieke filosofie as terapie te ontvang, behoort daar hoop te wees. Wanneer gemeenskapsuniversiteite nog gewillig is om hierdie tipe filosofie te leer en te lewe, is daar nog hoop. Voegelin is van mening dat daar duidelike motiewe, simbole en denkpatrone van die gnostiese massabewegings is en dat die uitkenning en beswering hiervan op teoretiese vlak reeds baie kan help. In ’n volgende aflewering sal daar verder hierop ingegaan word.