2024/07/27

Om te leef deur die Gees

Lees: Gal. 5:16-26

Gedagte vir kinders: Die Here roep ons om die Heilige Gees in ons te laat werk.

Oorsig: Die apostel Paulus is besig om die Galasiërs te praat oor ware vryheid deur Jesus Christus. Hulle moet hierdie vryheid nie so uitlewe dat dit daarop uitloop dat hulle die sondige lewe van die vlees uitlewe en mekaar dan byt en opeet (verslind) nie (v.13-15). Dan spel hy uit wat dit beteken vir Christene: Wandel deur die Heilige Gees se krag; dan sal julle nooit die begeertes van die sondige mens (vlees: sarks) deurvoer (volbring) nie (v.16). Die apostel verduidelik dan dat hulle as nuwe mense in Christus nou in ’n stryd gewikkel is waar die sondige mens (vlees) begeertes het wat teenoor die werk van die Heilige Gees in hulle staan, en die Heilige Gees werk weer goeie begeertes wat teenoor die sondige mens se werke staan. Hierdie begeertes staan teenoor mekaar sodat hulle nie maar kan doen wat ook al by hulle opkom nie (v.17).

Die apostel gaan dan voort om die werke (meervoud) van die vlees uit te spel en op te stel teenoor die vrug (enkelvoud) van die Gees. Die lys van vleeslike werke is nie volledig nie, maar voorbeelde van “dergelike dinge” (v.21). Ons kan dit hier indeel in seksuele sondes (sewende gebod: owerspel hoerery, onreinheid, ongebondenheid), heidense afgodery en bygeloof  (eerste gebod: afgodery en towery), relasionele sondes (onderlinge verhoudinge, d.w.s. tweede tafel van die wet: vyandskap, twis, jaloersheid toornigheid, naywer, tweedrag, partyskap, afguns, moord), en ongebonde oorgawe aan die liggaam (dronkenskap, brassery). Die wat sulke dinge doen sal die koninkryk van God nie beërwe nie (v.19-21).

Hierteenoor stel die apostel die negevoudige vrug van die Gees. Ons kan dit breedweg indeel in drie ankerdeugde wat in God gegrond is (liefde, blydskap, vrede), drie deugde wat  veral met ons naaste te doen het (lankmoedigheid, vriendelikheid, goedheid), en drie deugde wat veral met ons persoonlike verantwoordelikheid te make het (getrouheid, sagmoedigheid, selfbeheersing (v.22). Vgl. laasgenoemde met die laaste werke van die vlees. Hierdie vrug is nie teen die wet nie (v. 23) en daarom kan ons daaraan lug en oorgawe gee in ons lewe. Die apostel versterk hulle dan deur daarop te wys dat dit moontlik is omdat hulle aan Christus behoort en daarom deur Hom die vlees en sy hartstogte gekruisig het (v.24). Deur Jesus Christus se kruisiging het hulle deel gekry aan hierdie gekruisigde lewe. Daarom kan hulle dit nou deur die geloof ken dat sy Gees in hulle werk (vgl. Gal. 3:1,5). So moet hulle dit nou ook in die geloof steeds laat geld en daarom deur die Gees wandel (v.25). Daarom kan hulle nie soekers wees van ydele eer wat uit die eie-ek opkom en vanuit daardie punt mekaar uittart en mekaar beny (v.26) nie.

Besprekingsvraag: Kan ons die sondes van die ou mens in ons ooit te bowe kom?

Insig: Die Christen is in hierdie lewe onvermydelik in ’n stryd betrokke. Dit geld op elke lewensterrein en elke ouderdom – ouer, tiener, laerskoolkind, getroud, enkellopend, bestuursposisie, teeskinker of posbode. Die Christen beleef daagliks twee soorte verskillende begeertes wat op hom of haar appel maak: Die werkinge van die Heilige Gees teenoor die begeertes van die sondige natuur. Die vlees (sarks) moenie hier verwar word met die blote liggaamlike en materiële nie, maar beteken eerder die sondige ou mens na die sondeval. Die vuil prent hiervan in sy werkinge word hier teenoor die heerlike kenmerke van die nuwe lewe opgestel. Vergelyk en sien die verskil van die lelike teenoor die lieflike. Laat die groter prent diep op jou inwerk. Daarna kan ons op onderdele dieper ingaan.

Seksuele sonde  (porneia is hier omvattend bedoel in al sy uitinge), manipulasie van die bonatuurlike op verdagte maniere, sieklike verhoudings met ander mense en groepe, en gebrek aan persoonlike dissipline is steeds groot werklikhede. Familie- en kerktwiste is voluit ingesluit en hoor die waarskuwing: Diegene wat in hierdie dinge lewe sal die koninkryk van God nie sien nie. Kyk egter hierteenoor na die lieflikheid van die vrug van die Gees. Dit begin soos ons kan verwag, met liefde. Dit is gegrond in wat God vir ons deur sy Seun gedoen het (vgl. Rom. 5:5) en het blydskap en vrede tot gevolg en spoel oor na ons optrede teenoor ons naaste en kenmerkende optrede in ons persoonlike lewe. Let op: Hierdie vrug herinner ons aan Jesus Christus self. En ons mag gelykvormig word aan sy beeld deur die Heilige Gees wat dit ons werk (Rom. 8:29).

Dit bring ons by die oop geheim van so ’n onmoontlike lewe. By mense is dit onmoontlik, maar nie by God nie, want Hy het aan ons sy Seun en sy Gees gegee. Hierdie werking begin nie omdat ons iewers op standaard gekom het nie. Die Gees begin in ons werk wanneer ons glo in Christus wat die standaard in ons plek kom handhaaf het. Sy versoening en opstanding en hemelvaart was as die oorsaak dat die Gees uitgestort kon word. Deur die eenvoud van geloof in Christus mag ons die heerlike werk van die Gees in ons lewe ken (vgl. Gal. 3:2,5). Elkeen wat aan Christus behoort, deel in die voorreg om die nuwe lewe deur die Gees te ken. En nou word ons opgeroep om daarin te lewe. Dit beteken dat die werk van die Gees kragtiger in jou lewe is as die begeertes van die afvallige mens (vlees), al voel dit dalk nie so op ’n gegewe tydstip nie (vgl. v. 17). En tog, God het ons toegerus deur sy Seun se versoening en deur sy Gees se werking, teen beide die sondeskuld en die sondemag (vgl. v.16).

Daarom moet ons ook naas die oop geheim die oproep hier hoor: Wandel deur die Gees (v. 16, 25). Wat beteken dit? Dit beteken dat ons besef dat om aan Christus te behoort, implikasies het en dat ons ons voortdurend daaraan oorgee. Dit beteken dat jy sal hoor dat jy saam met Christus gekruisig is. Hierdie verkeerde vleeslike begeertes kon net op een manier oorwin word – deur te sterf. Dit het Christus vir ons gedoen. Deur ons vereniging met Hom deur die geloof beteken dit dat ons ook nou gekruisig is vir die ou lewe (vgl. Gal. 2:20; 6:14). Dit word reeds by die doop aan ons toegesê. Ons is vry deur Hom, vry van die veroordeling van die wet, om vir Hom te lewe. Dit beteken wel ook dat die wie dit te glo, ook die implikasies van die gekruisigde lewe aanvaar. Daarom is daar die bewustelike daaglikse keuse om ons nie te laat lei deur die begeertes van die vlees nie, maar wel deur die beheersing van die Gees. Dit is wat dit beteken om te wandel deur die Gees. Elke gelowige moet leer om dit proefondervindelik te leer ken in hul eie omstandighede. Jy ontwikkel ’n aanvoeling vir die Gees se leiding en jy maak gebruik van die genademiddele om jou onder die invloed en beheersing van die  Gees te hou. In gemeenskap met God in Christus groei die nuwe lewe en kan ons die begeertes van die ou mens oorwin.

En as ons val? Dan staan ons op, bely ons sonde en neem ons toevlug opnuut tot Christus en die Gees. Dit kom soms deur diepe pyn en beproewing heen dat ons leer om dieper hierin te wandel, maar dit mag deur sy genade wel gebeur. Onthou ook die wonderlike belofte van die Skrif oor die Heilige Gees vir die wat om Hom bid (Luk. 11:13). Hierdie oorwinning word ’n werklikheid deurdat ons aan twee dinge gelyktydig vashou: (1) Die oorwinning lê nie in ons eie krag nie en kan net deur Jesus Christus en die Gees in ons ’n moontlikheid word. (2) Die oorwinning sluit ook nie ons verantwoordelikheid uit nie. Dit is ons wat moet stryd voer teen ons sondige ou mens in die krag van  die Gees op grond van Christus se versoening. Ons moet bewustelik ons self oopstel vir die werking van die Gees, van die genademiddele gebruik maak, en voortdurend nee sê vir die begeertes van die vlees en ja vir die Gees. En so word die lewe van Gees met die lieflike gevolge en vrugbaarheid daarvan ons deel. So wandel ons in die ruimtes omdat die veroordeling van die wet weg is en ons ook nie meer fokus op die minimum wat gevra word nie, maar eerder die maksimum wat nou moontlik is omdat die Heilige Gees ons aanvuur.

Werke geraadpleeg:

Douglas J Moo, Galatians, Baker Exegetical Commentary.

Tony Merida, Galatians, Christ Centered Exposition.

Albert Vanhoye & Peter S Williamson, Galatians: Catholic Commentary on Sacred Scripture.

Matthew Henry

 

Moontlike preekskema:

1.      Die werklikheid van die stryd.

2.      Die oop geheim van die stryd.

3.      Die oproep in die stryd.