2024/06/13

So klein en tog so groot

Lees: Mk. 4:26-34

Gedagte vir kinders: Die Woord van die Here is soos saad wat in die grond geplant word.

Oorsig: Die Here Jesus se gelykenisse spreek tot ons op ’n baie praktiese vlak en hier openbaar Hy aan ons hoe saad heenwys na sy Koninkryk. In sy bediening het Hy by geleentheid aan die mense verduidelik dat die Koninkryk van God vergelyk kan word met saad wat ’n mens in die grond gooi (v.26). En dan, na die saaiwerk, gaan slaap iemand dan en wat gebeur? Die saad spruit uit en word groot, stukkie vir stukkie en sonder dat ons verstaan hoe dit gebeur. Daar is iets so vol lewe en krag in die saad self dat dit vanself vrug voortbring. Eers is daar net die halm, maar later die aar, en dan uiteindelik die volle koring in die aar. En dan, wanneer die vrug dit toelaat, is dit tyd om die sekel in te steek en te oes, omdat die oes daar is (v.27-29).

Die Here Jesus het dit ook verder aangevul met ’n bykomende beeld. Hy het weer gevra waarmee die koninkryk van God vergelyk kan word en watter soort gelykenis daarmee kan help (v.30). Toe het hy die beeld van ’n mosterdsaad gebruik wat een van die kleinste bekende sade in daardie tyd was. En tog, wanneer dit gesaai is, kom dit op en het die groter geword as die groentesoorte. Sommige verklaarders verduidelik dat dit ’n manier gehad het om enige stuk grond in te neem. Die Here Jesus brei dan die beeld uit en stel dit voor asof dit groot takke maak vir die voëls (v.31-32). Dit herinner ons aan die beeld van Es. 17:23; 31:6 en Dan. 4:9. Daar is Israel beskryf is as die skynbare klein volkie, maar wat so uitgroei dat die voëls (nasies) by hulle tuiskom, eerder as by die Empaaier. Nou stel die Here die mosterd-struik so voor, dat dit takke uitstoot sodat die voëls van die hemel (nasies) onder sy skaduwee nes kan maak. So sou die koninkryk van God uiteindelik die vervulling wees van dit waarna Israel alreeds heengewys het.

En so het die Here Jesus ook deur ander gelykenisse die Woord tot hulle gespreek volgens wat hulle kon verstaan (v.33). Hy het nie sonder gelykenisse met hulle gespreek nie. Die rede is dat die tyd vir ander maniere voor sy kruisiging en opstanding nog nie gereed was nie. Tog het Hy afsonderlik vir sy dissipels dit alles uitgelê (v.34). En vandag is ons, die wat ore het om te hoor, in die bevoorregte posisie om om te hoor wat Hy vir die dissipels verduidelik, sowel as om in die res van die Bybel te hoor wat hy verder openbaar het aan sy apostels. En tog is die gelykenisse so ryk dat ons nooit daarmee klaarkry nie. Dit bevat beelde wat ons op ons moet laat inwerk om ’n verbeelding te ontwikkel wat gerig is op die Koninkryk van God.   

Besprekingsvraag: Hoe gee hierdie gedeelte hoop in situasies wat verlore lyk?

Insig: Ons word hier opgeroep om diep na te dink oor die wonderbare en misterieuse krag van saad en daarmee van die Woord en die koninkryk van God. Die krag van die koninkryk is bedoel om ons lewensvisie om te dop. Wat is regtig belangrik en wat het regtig mag? As ons besef wie Jesus Christus is, en hoe kragtig die skynbare klein begin is wat in Hom op die wêreld losgebreek het en steeds voortgaan, slaan dit ons asem weg. Ja, die koringkorrel moes eers in die grond val en sterf (Joh. 12:24), maar die oes was en is ontsaglik groot. Dit oortref uiteindelik selfs Empaaiers waarby mense van die aarde dikwels rus en vrede soek in ruil vir magserkenning. In en deur die Kerk van Jesus Christus word die koninkryk van God in tyd en ruimte wêreldwyd sigbaar. Selfs diegene wat daarteen wil optree, kan nie help om dit na te boots deur skole en instellings van sorg en liefdadigheid nie. Ons word daarom geroep om visie te behou vir Kerk en Koninkryk in tye van skynbare swakheid.

Ons word ook opgeroep om moedig te wees. Die krag van die Koninkryk breek onvermydelik deur in tyd. Uiteindelik sal daar ’n heerlike oes wees aan die voleinding. Ons moet oefen om ons einde telkens in verband te bring met die groot oes. Hoe heerlik sal die heiliges nie uiteindelik skitter nie; hoe groots sal die koninkryk uiteindelik nie wees nie! Dit sal gebeur en niemand kan dit keer nie. Daarom mag ons moed hê waar daar ook al magte soos Kommunisme, Islam-fundamentalisme of Oosterse godsdienste heers. Nader aan huis, ons kan ook moed hou in pluralistiese omgewings of op plekke waar die media en opvoeding skynbaar heeltemal sekulêr geword het. Ons kan ook moed hou oor ’n geliefde wat skynbaar ondeurdringbaar is. En die predikant of sendeling kan moed hou oor ’n bediening wat skynbaar vrugteloos lyk. Ja, ons kan moed hou oor onsself wat dalk so verdor en vrugteloos lyk. Die Woord het krag en kan telkens weer deurbreek in die vreemdste omstandighede.

Maar dan moet ons ook leer om die Woord te koester. Die skare het wel gehoor, maar let op, dit is aan die dissipels uitgelê. Dit beteken dat ons persoonlik na die Here Jesus sal gaan en sal vra dat Hy deur sy Woord en Gees Homself aan ons persoonlik sal openbaar, ook deur sy misterievolle gelykenisse. En dan sy Woord in ons hart bewaar en vertrou dat dit soos saad sy werk sal doen in ons. Dit roep ons ook op om sy Woord so te bedien dat ons die krag daarvan nie probeer kontroleer of ryp druk nie. Soms is daar mense wat reken dat beter tegnieke of druk die saak deurvoer. Ons moet leer om die krag van God en sy prosesse te vertrou, nou, maar ook vir die pad na die voleinding. Op sy tyd sal die volle oes ingesamel word. Intussen kan ons plant en natgooi, maar onthou: Dit is God wat laat groei (vgl. 1 Kor. 3:6). Daarom mag ons gelate sy kosbare Woord koester en versprei. Saai daarom jou saad in die môre, en laat teen die aand jou hand nie rus nie; want jy weet nooit watter een sal geluk nie, hierdie of daardie, en of altwee saam goed sal wees nie (Pr. 11:6).  

Werke geraadpleeg

John Bergsma, The Word of the Lord. Year B.

Mary Healy, The Gospel of Mark.

Ben Witherington, The Gospel of Mark.  

Michael Card, The Gospel of Passion.

Matthew Henry