Hierdie boodskap is op Hemelvaartdag 2021 op Pretoria FM in die aand uitgesaai.
Lees: Hd. 2:33-36; Ps. 110; Psalm 2:7-12, Dn. 7:13-14
Inleiding
Hemelvaart is
tradisioneel een van die vyf groot bakens op die kalenders van Christene:
Kersfees, Goeie Vrydag, Paassondag, Hemelvaart en Pinkster. En nou weet ons, in
Suid-Afrika is die viering van Hemelvaart reeds vir ’n geruime tyd geskrap van
ons amptelike vakansiedae, en ons behoort dringender as voorheen te vra: Waarom,
en wat is die gevolge en implikasies hiervan? Die feit is dat ook die verwaarlosing
van die betekenis van die Hemelvaart daartoe lei dat ons nie meer leef uit die
volheid van die evangelie nie. Ons vergeet byvoorbeeld te maklik dat daar slegs
een rede is waarom al die dinge wat Christus vir ons in die verlede tyd gedoen
het, nou, in die hede, ’n werklikheid mag wees – die Hemelvaart van Jesus
Christus.
Broeder en
suster, die viering van, en leef uit die betekenis van Hemelvaart is baie
belangrik. Dit is selfs in die geseënde tradisie van die Kerk beskou as die
hoogtepunt van die verlossing wat Christus gebring het. Daarsonder kan ons nie
werklik begryp en waardeer waarom die heilswerk van Christus in die verlede ook
in ons dag waar e het in de hede en kan oopblom ook in ons tyd nie. En tog, in
Suid-Afrika is dit die Christelike vakansiedag wat weggeval het, terwyl baie
Europese lande nog hierdie dag herdenk, al is dit dikwels net in naam. Nou is
dit wel so dat Christene se eintlike feesdag elke Sondag op die eerste dag van
die week is, maar daar is ook iets soos die kerstening van ’n kultuur. Enige
kultuur het die manier om sy kerstening, al dan nie, te reflekteer op die
openbare kalender. Dit gee ’n goeie idee van wie die eintlike God of gode van
die samelewing is. Ons sou selfs sover kon gaan as om daarop te wys dat die
ware god van ’n samelewing aan die lig kom as jy let op dit wat in die openbaar
as polities korrek beskou word. Ons sou hierby kon voeg dat jy ook moet let op
die publieke vakansiedae (“holy days” wat "holidays" geword het) wat gevier word.
Dit verbaas daarom glad nie om te sien dat Hemelvaart van die rol geskrap is
nie, want sien, Hemelvaart getuig op ’n baie besondere wyse van wie die
eintlike Koning op die troon is.
Ja, Hemelvaart gaan oor die grootste troonsbestyging ooit. Niks kan daarmee vergelyk word nie. Elke aanspraak op ’n nuwe orde met die bedoeling van ’n nuwe troon moet beoordeel word in die lig van die nuwe orde in Christus wat deur sy Hemelvaart ingelei is. In die viering van die Hemelvaart getuig ons wie eintlik op die troon sit – ’n waarheid wat drie jaar oue verbondskinders meer korrek bely as sekere openbare leiers in ons land. En daarom kan ons dit gerus maar weer by die herdenking van Hemelvaart prontuit bely en mekaar daaraan herinner: Die belydenis dat Jesus die Here is, is die grootste politieke uitspraak van alle tye. Hemelvaart getuig kragtig hiervan. En daarom kan die openbare en politieke ontkenning van die Hemelvaart van Christus in ’n samelewing nie sonder konsekwensies bly nie. Ons gaan aan die hand van die Woord na hierdie konsekwensie kyk onder die volgende punte:
- · Hemelvaart en die staat
- ·
Hemelvaart en die Kerk
- · Hemelvaart en die appél op ons
Hemelvaart
en die staat
Psalm 2 het
reeds lankal gewys op die konings van die aarde wat alte maklik die bande van
God en sy Gesalfde wil stukkend ruk (Ps. 2:2-3). Hulle word dan gemaan om verstandig
te wees en hulle te laat waarsku om die Here te vrees, te juig met bewing en
die Seun te kus (Ps. 2:10-12). Wanneer die Hemelvaart van Christus nie sy plek
kry nie, beteken dit daar nie aan hierdie oproep gehoor gegee word nie en word
’n plaasvervanger by implikasie vir die troonposisie van die Seun voorgestel. Een
van die eerste groot aanspraakmakers is dan die staat en wanneer jy mooi oplet,
besef jy dat die alternatief - poging tot ’n Hemelvaart van die staat - nie uitgesluit is nie. Die staat kan maklik optree
asof sy troonposisie vanselfsprekend is en een van die duidelikste maniere hoe
ons dit sien, is wanneer die staat vanuit die hoogte afkyk op die sogenaamde
godsdienstigheid van mense. Een van die eerste skuiwe is dan ook om Christene
bloot op een ry saam met al die ander godsdienste te plaas, as net nog ’n
manifestasie van spiritualiteit. Dit verg nie veel breinspiere om te raai dat
die staat dan ook redes sal begin soek om die speelveld tussen die verskillende
godsdienste gelyk te probeer maak nie.
So het ons
byvoorbeeld al in die verlede selfs verneem van die staat wat ook wil herbesin
oor die amptelike erkenning van Christelike feesdae soos Kersdag en Paasnaweek,
aangesien dit diskriminerend mag wees teenoor ander godsdienste. En soos wat ’n
samelewing afgly van die kerstening wat daarin plaasgevind het, kan ons verwag
dat daar stappe sal wees om dit op die openbare kalender te reflekteer. Dit
laat ons besef dat belangrike seine alreeds in die lug was toe Hemelvaart van
die rol verdwyn het.
En dit moet ons
ook daartoe lei broeder en suster, dat ons vra
vra of dit wat die teoloog Arnold van Ruler genoem het “die brandende
vuur van die visioen van ’n samelewing waarin geregtigheid woon” nog in ons
harte brand soos dit hoort. Met ander woorde, dat letterlik alles tot eer van
God moet geskied, ook die werksaamhede van owerhede soos dit ook in prontuit
gestel word in die Nederlandse Geloofsbelydenis artikel 36. Dit impliseer dat
die Hemelvaart en troonbestyging ook deur die owerheid erken moet word. Daarom
kan Van Ruler sulke gloeiende woorde spreek oor ’n visie waar ook die owerheid
opsien na Christus. Hy sê:
“...die kerk
gaan ’n belangrike stap verder en sê dat die owerheid die volkslewe dusdanig
moet regeer dat die gehele volkslewe konkreet en gemeenskaplik diens van God
word, so dat die gehele nasionale lewe ’n gekerstende gelaat vertoon. Met ander
woorde, die kerk wil meer as ’n regstaat hê, waarin plek is vir die kerk. Die
kerk wil ’n Christelike staat hê, waarin daar nie maar net plek is vir die
diens van God nie, maar wat self, in al sy gedraginge en uitinge, diens van die
God van die openbaring is. En dit vra die kerk van die staat nie ter wille van
sigself nie, maar dit vra sy in die eerste plek ter wille van die staat, omdat
die staat alleen dan sigself word en tot sy eie bestemming kom, as hy wandel in
die lig van die waarheid en luister na die openbaring van God en ooreenkomstig
die belofte en gebooie van God die volkslewe regeer. Daarom behoort die staat
in die lig van God se Woord te wandel en die chaos v.d. sonde te orden, so, dat
die gehele lewe van die heil en van die reg van God deurtrokke word. Dan pas
word die staat sigself. Hy ontwaak uit die bose droom dat hy God self op aarde
is en hy word tot dienaar, liturg van God, wat die liturgie, die lof van God
uit die ganse eksistensie, laat opklim ... daarom vra die kerk ʼn Christelike
staat. En dit vra die kerk in die tweede plek ter wille van die volk. Omdat die
volk pas dan tot die egte lewensvreugde kan kom.”
Maar die manier
waarop dit omgekeer word, broeder en suster, is nie om bloot te vra en te veg
en te murmureer oor die gebrek aan uitwendige weerkaatsing daarvan op ons
openbare kalender nie. Dit begin by die Kerk van Jesus Christus wat weer leer
om die betekenis van Hemelvaart te waardeer.
Hemelvaart
en die Kerk
Die
verwaarlosing van dit waarvoor Hemelvaart staan, verklaar nie net ’n klomp
gebeure in ons samelewing nie; dit verklaar ook waarom ons as Christene en as liggaam
van Christus – die Kerk - so maklik
armsalig is. Die viering van Hemelvaart bied soveel rykdom waaruit ons kan put
en te maklik benut ons dit nie en leef ons nie uit die heerlike werklikhede
waarvan Hemelvaart getuig nie. Om maar enkele sake te noem: Hemelvaart bevestig
dat daar wel Iemand is wat daar gegaan het waar, om Star Trek se bekende
frase so ’n bietjie op sy kop te keer, niemand nog ooit voorheen gegaan het
nie. Dit is so belangrik in die Bybel, dat ons reeds in die Ou Testament
hiervan verneem. Dink byvoorbeeld aan Daniel 7:13-14 wat ons vandag weer gehoor
het oor die Seun van die mens wat in die hemel aankom en dat Hy heerskappy en
eer en koningskap ontvang. Alle mag word met ander woorde aan Hom gegee, iets
wat ook in die Here Jesus se woorde weerklink in sy Groot Opdrag net voordat Hy
opgevaar het na die hemel (vgl. Mt. 28:18-20). Ons het verder in die
Skriflesing gehoor dat Petrus op Pinksterdag die uitstorting van die Heilige
Gees direk aflei uit die feit dat Christus terug was by die Vader (Hd. 2:33).
Hy haal dan net daarna Ps. 110 as motivering aan, die Ou Testamentiese gedeelte
wat die meeste in die Nuwe Testament aangehaal word. Een teoloog het hom daarom
verstout om uitlokkend te sê: Ps. 110 is God se mees geliefde teks in die
Bybel. Dit lyk of die skrywer van die Hebreër brief saamstem as ons let op die
sentrale rol wat Ps. 110 in die brief vervul. Is Ps. 110 een van ons mees
geliefde tekste? Dit behoort te wees, want daar hoor ons van God se liefde vir
ons wat met eedswering gepaard gaan. Daarom mag ons, so sê die Hebreërskrywer,
’n anker van die siel hê (Hebr. 6:19). Het u al so daaraan gedink? Hemelvaart waarborg
aan u en my ’n anker van die siel omdat ons mag weet dat Jesus Christus ook op
hierdie oomblik in die Allerheiligste vir ons intree en ons daarom ook
bekragtig mag word met die Heilige Gees.
Christus aan die
regterhand van die Vader is verder die bevestiging dat ons lewe in die hemele
mag eindig en dat ons mensheid oneindige waarde het. Dit is gewoon verkeerd om
die algemene gesegde na te praat dat ons net een keer leef. Nee, ons sterf net
een keer hierdie kant van die graf. Om die waarheid te sê, Hemelvaart bevestig
dat ons nou reeds ons posisie in die hemele het deur Christus as ons Hoof (vgl.
Ef. 1). Die Hemelvaart bevestig verder dat ons kragtig in die Naam van Christus
kan bid en mag beleef dat ons alles ontvang wat volgens sy wil is. Ja, dit
bevestig ook dat ons deur Hom telkens die Troonkamer mag nader en met gesigte
wat blink, soos Moses s’n, van ons knieë kan opstaan om die heerlikheid en die
stukkie hemel wat ons ontvang het, in hierdie wêreld in te dra. Verder bevestig
die Hemelvaart dat ons hiervoor bekragtig word, want Hemelvaart staan in die
nouste verband met Pinkster. Die uitstorting van die Heilige Gees het juis
plaasgevind omdat Christus deur die Hemelvaart sy plek weer ingeneem het by die
Vader (vgl. Hand. 2:33). Christene is dus werklik bekragtig om met durf en
planne te lewe. Soos die bekende ds. Veldkamp dit gestel het, ons is nou in
hierdie wêreld besig, nie met wêreldmyding nie, maar met wêreldwyding. Ons het
alle rede om te sê dat die lewe sin maak en dat ons uit genade en in sy krag medewerkers
is van daardie wonderlike bede: “...laat u wil geskied, soos in die hemel net
so ook op die aarde.” Hemelvaart het dus alles te make met die vraag waarom die
wind van God se Gees kragtig in hierdie wêreld waai. Om ’n beeld te gebruik: Windpompe
wat in die wind staan, pomp water – lewegewende water. Ook in wintertye pomp
windpompe water daar waar die wind waai. Wanneer dit dus op soveel plekke geestelik
dor en droog is, kan ons ook deur middel van die Godgegewe wind van die Heilige
Gees vars water voortbring. Geen staat kan dit keer nie, want die Troon is
reeds bestyg deur die Prins van die heelal. Die ware Wind van verandering sal
nooit weer ophou waai nie en die Hemelvaart van Christus getuig kragtig daarvan.
En daarom kan
ons nie vrede hê met ’n denkwyse waarvolgens die staat eintlik die Messias is nie
en wat maklik op direkte of indirekte wyse ’n posisie inneem wat afkyk op die
geloof van die Christendom as sogenaamd net nog ’n manier waarop mense
godsdienstig is. Dit kan net gebeur as jy nie raaksien wie werklik op die troon
van die heelal is nie. Hierdie Hemelvaart van die staat is egter nie die
enigste manier waarop Hemelvaart ontken word nie. Dikwels loop die Hemelvaart
van die staat hand aan hand met mense se eie-ek en mense wat wil vry wees tot
by die punt wat ons hoor van die vryswewende individu. Saam met hierdie valse
vryheid moet daar dan ’n staat wees wat hierdie eie-ekkigheid borg. Natuurlik kom
dit eintlik net neer op slawe wat met sekere plesiertjies beloon word, maar dit
word nie altyd so hard gesê nie. Die feit is, broeder en suster, dat enigiemand
uit die hoogte en neerbuigend kan begin optree en maak of jy en jou idees
koning is. Die oomblik wat dit gebeur, raak dit ongemaklik om die
troonsbestygingsfees wat reeds plaasgevind het, in herinnering te hou. Met die
woorde, jy en jou idees, kom ons egter by meer toepassings as net die staat. Ons
kom by onsself en wat die Hemelvaart vir ons beteken.
Hemelvaart
en die appél op ons
Die groot
kollektiewe aanspraakmaker op die troon ken ons, maar laat ons onsself en die
hordes enkelinge nie vergeet nie. Elke kind van Adam het die vermoë om met
dieselfde troon-truuk as die staat vorendag te kom. Die basiese rede hiervoor
kan met een woord opgesom word: hoogmoed. Trotse oë het die manier om te wil
afkyk op ander, selfs op die Hemelvaart van Christus. Hoë oë loop hulself
daarom een of ander tyd tromp-op vas teen Hom wat reeds op die troon is. So ’n
stryd is meer as verlore. Dit moet ons noodwendig neervel. Die Britse joernalis
en voortreflike verdediger van die Christelike geloof, G. K. Chesterton, het
treffende woorde hieroor uitgespreek. Hy het daarop gewys dat die satan geval
het weens die swaartekrag van hoogmoed. In ’n ander konteks het Hy woordspelend
daarop gewys dat die engele kan vlieg, juis omdat hulle hulself ligtelik
opneem. Hoe waar is dit nie! Te veel van ons dra heeltemal te swaar aan ons
eie-ek. Of nee, kom ons noem dit by die naam. Ons dra te swaar aan ons
verskuilde en minder verskuilde hoogmoed.
Ons gebruik die hoogmoed-woord nie graag nie;
altans, nie wanneer ons van onsself praat nie. Ek sal nog heel fatsoenlik sê
dat ek moet werk aan die eie-ek in my lewe, of dat die Afrikaner hardkoppig is,
maar ek sal dit nie sommer erken dat ek of my volk moet werk aan hoogmoed nie.
Die uitkoms hiervan is dat die las in ons lewens nie juis ligter word nie. Die
resultaat is dat ons heeltemal te min vlieënde Puriteine en heeltemal te veel
beswaarde puriste in ons kringe het. Dit is nogal opvallend dat wanneer die Here
Jesus diegene wat vermoeid en belas is, uitnooi om na Hom toe te kom, Hy op
iets treffends wys; dat sy ligte las en rus vir die siel saamhang met iets van
Hom wat ons nie altyd raaklees nie – nederigheid van hart (Mt. 11:28-29: “Kom na My toe,
almal wat vermoeid en belas is, en Ek sal julle rus gee. Neem my juk op
julle en leer van My, want Ek is sagmoedig en nederig van hart, en julle
sal rus vind vir julle siele…”).
Die boodskap van die Bybel is op hierdie punt
so duidelik: Hy, die nederigste van almal, het die hoogste troon bereik. Die
weg na God se heerlikheid loop eenvoudig nie langs die pad van hoogmoed nie.
Nederigheid is egter nie iets wat ons deur inspanning bereik nie. Dit sou die
skreeuende teenstelling van roem oor nederigheid tot gevolg hê. Nederigheid
gebeur eerder wanneer ons in God se krag ons roem en hoogmoed laat vaar. Om
nederig te wees, beteken dat ons juis erken dat ons dit nie in onsself het nie
en dat ons Christus nodig in wie se nederigheid ons verhoog word om saam met
Hom ons posisie in die hemele in te neem.
Hoogmoed, aan
die ander kant, streef basies daarna om hoog te wees sonder Christus – streef
na ’n hemelvaart sonder Christus. Die hoogheilige weergawe hiervan is wanneer
jy Christus erken, maar Hom dan in jou diens probeer stel sodat jy of jou
planne of idees hooggeplaas kan wees. Die ideoloog, in die negatiewe sin van
die woord, is iemand wat ’n bepaalde idee buite die maat verhoog het, dit
verabsoluteer en naas of in die plek van Christus gestel het. Alles in die lewe
word dan in die lig van hierdie idee beoordeel. Ideoloë wil, bewus en onbewus,
die Koning van die Kosmos inspan om ’n bepaalde idee te verwerklik. Om egter so
te werk te gaan, is om werklikheidsvreemd, misleidend en/of selfmisleidend en
saai te raak. Die Koning van die konings laat Hom eenvoudig nie indruk in die kassie
wat ons pas nie. Die Hemelvaart van Christus konfronteer daarom nie net die
onheilige aspirasies van die staat nie. Dit kon fronteer ons elkeen - elke
mens, maar in die besonder elke maghebber en filosoof en ideoloog: Kom uit in
God se werklikheid. Die kern daarvan is Christus wat langs die weg van
nederigheid reeds die plek ingeneem het aan die regterhand van die Vader. Werp
al jou idees en planne voor sy voete neer. Soos iemand dit by geleentheid
gestel het: Kom uit jou benoude en vervelige klein wêreld van die ego-drama,
sodat jy jou kan verlustig in die fassinerende wêreld van die Teodrama. Teodrama
beteken Godsdrama, daar waar die lewende God die Regisseur en die
Draaiboekskrywer is. In hierdie werklikheidsdrama is avontuur en oorvloedige
genade en daar gebeur dinge met jou. Jou werklikheid word verruim sodat jy God
en sy wêreld en die lewe en mense, alle soorte, kan liefkry soos wat Hy
liefhet. Daarom konfronteer Hemelvaart ons opnuut: Klim af van jou troon, van
jou eie idees en laat God se verbond in Christus jou begelei in die groot en
ondeurgrondelike dinge wat jy nie weet nie (vgl. Ps. 25:14: “Die verborgenheid van die Here is vir die wat Hom
vrees, en sy verbond om hulle dit bekend te maak.” Jer. 33:3:
“Roep My aan, en Ek sal jou antwoord en jou bekend maak groot en
ondeurgrondelike dinge wat jy nie weet nie.”)
Ons mense praat
baie van verootmoediging, maar ongelukkig klink dit dikwels of die
verootmoediging as ’n tipe hefboom bedoel word. Dalk moet ons eerder begin
praat van nederigheid. Hoogmoed kom voor die val, ook van ’n volk.
Oppervlakkige verootmoedigingsretoriek gaan dit nie verander nie. Ons sal baie
meer moeite moet maak om te vra op watter maniere hoogmoed selfs vassit aan ons
regruk-aksies. Vir ’n begin kan ons vra waarom die verootmoediging in elke
gesonde erediens dan so lig geskat word. ’n Volk wat hulself waarlik voor die
Koning verneder, kan reken op die belofte om verhoog te word op die regte tyd
(vgl. 1 Petr. 5:6: Verneder julle dan onder die kragtige hand van God, sodat Hy
julle kan verhoog op die regte tyd.).
Ten
slotte
Broeder en suster, die geloofwaardigheid, voortbestaan en vrugbaarheid van elke Kerk van Jesus Christus word drasties verbeter wanneer ons ook die hoogtepunt van Hemelvaart, met al sy konsekwensies uitleef en onverskrokke aan mense deurgee. Christus is reeds op die troon en die nuwe orde is reeds ingelei. En God het dit so bepaal dat diegene wat voor Hom buig, die Seun kus en Hom aanroep, in Hom verhoog word om Koningskinders te wees en nou reeds in gemeenskap met God te tree. So word elke orde wat opgestel word teen die orde wat Christus ingebring het, effektief teengestaan. So leef ons oorwinnend totdat alles aan die Here en sy Gesalfde onderwerp is en ons die groot feesmaal voor sy aangesig in sy volheid mag vier. Amen.