Lees: Luk.
8:26-39
Gedagte vir kinders: Jesus Christus is baie sterker as baie duiwels.
Oorsig: Nadat
die Here Jesus die storm op die see van Galilea stilgemaak het, het hulle in
die heidene se gebied, die Gadareners aan die Oostekant, oorkant Galilea,
aangekom. Toe hulle daar aanland, het daar 'n man uit die stad na Jesus Christus
gekom. Hy was al vir 'n hele tyd lank van duiwels besete, het geen klere
aangehad nie, en ook nie in 'n huis gewoon nie. Hy het in die grafte gewoon wat
in die rotse uitgekap was (v.26-27). Hierdie besete man se reaksie toe hy Jesus
sien, was merkwaardig. (1) Hy het uitgeskreeu, (2) voor Jesus neergeval, en (3)
met 'n groot stem uitgeroep: “Wat het ons met U te doen, Seun van die
Allerhoogste God? Ek bid u om my nie te pynig nie.” Die rede waarom hy dit gesê
het, is omdat die Here Jesus die onreine gees beveel het om uit die man te
gaan. Lukas verduidelik
dan wat hierdie bose gees met die man gedoen het. Hy het hom in besit geneem en
saamgesleep en mense wat hom met kettings en voetboeie wou bind om oor
hom wag te hou, moes sien dat hy onder invloed van die bose gees die voetboeie
uit mekaar geruk het. Die duiwel het hom dan in die woestyne (meervoud) gedrywe
(v.28-29).
Die Here Jesus
het hom gevra wat sy naam is en hy het geantwoord dat sy naam Legio is. Legio
beteken 6000 soldate in die Romeinse weermag. Die naam dui daarop dat daar
sommer baie duiwels in die man ingevaar het. Hierdie duiwels het Jesus toe
gesmeek (let wel) om hulle nie te beveel (let wel) om in die onderwêreld (die
hel) af te vaar nie (v.30-31). Hulle het hom toe gesmeek om eerder in die trop
varke (omtrent 2000 volgens Markus 5:13) van die heidene te vaar wat op die
berg gewei het. Die Here Jesus het hulle dit toegelaat (let wel). Die duiwels
het toe uit die man gegaan en in die varke ingevaar, en die trop het van die
krans af in die see gestorm en verdrink (v.32-33).
Die wagters wat dit gesien het, het toe gevlug en dit in die stad en buitewyke gaan vertel. Die mense het toe gekom om te sien wat gebeur het. En hulle by Jesus gekom, en die man gevind uit wie die duiwels uitgevaar het. Hy was (1) aan die voete van Jesus, (2) gekleed en (3) by sy verstand. Die mense het bevrees geword (v.34-35). Toe die ooggetuies vertel wat gebeur het, het die hele menigte van die heidene die Here Jesus gevra om uit hulle gebied weg te gaan, omdat ’n groot vrees oor hulle gekom het. Die Here Jesus het toe weer in die skuit geklim (v.36-37). Hy het dis net vir hierdie een doel na die heidengebied gekom. Toe vra die man uit wie die duiwels gevaar het om by Jesus te mag bly. Die Here Jesus het hom egter geantwoord dat hy terug na sy huis toe moet gaan en vertel watter groot dinge God aan hom gedoen het. Die man het toe gegaan en deur die hele stad verkondig (let wel) watter groot dinge Jesus (let wel) aan hom gedoen het (v.38-39).
Besprekingsvraag: Hoe antwoord mens moderniste wat reken duiwels net ’n
primitiewe gedagte of konstruk is?
Insig: Ons leer in die Onse Vader om te bid om van die Bose
verlos te word. Dit is 'n realiteit in hierdie gevalle wêreld. Dit was 'n
duidelike dimensie in Christus se bediening op aarde (vgl. Luk. 4:31-36, 40-41,
6:18; 8:2). Diegene wat
dit betwyfel moet maar net na die gru-verhale van plaasmoorde luister. Of kyk na
'n sogenaamde beskaafde Weste wat afvallig geraak het en nie eens meer kan
onderskei tussen man en vrou nie. Ons gelese gedeelte wys watter afmetings dit
kan aanneem, ja waartoe dit daal wanneer dit sy volle loop neem. Dit hang op
een of ander wyse saam met iemand wat bewustelik hul hand teen God ophef en so,
bewus of onbewus, hul siel aan die satan verkoop. Waar dit gebeur begin ons ’n
idee kry van ontmensliking, die hel en van Godverlatenheid. Hoe skrikwekkend
word dit nie hier geteken nie. Dit is insiggewend dat hierdie man juis teëgekom
word in die heidengebied waarna oorgevaar is en met net hierdie een doel om dit
aan ide lig te bring in watter waters hulle geswem het sonder om daarvan bewus
te wees. Hier word die volle afmetings van die Bose duideliker gesien. Los van
die lewende God is nie neutrale niemandsland nie. Nee, daar vier die Bose
hoogty. Ons kan verwag om groter afmetings hiervan te begin waarneem waar 'n
samelewing ontkersten en waar die Weste sogenaamd post-Christelik
raak.
Die goeie nuus
van die evangelie is dat die mag en goedheid en redding van Jesus Christus
soveel groter is. In Lukas 8 sien ons Hom as die Een wat mag het oor die
elemente en magte van die natuur toe Hy die storm laat bedaar en ook oor die
duiwels wat voor Hom sidder. Hierna hoor ons ook van mag oor siekte en die dood
(v.40-56). Die dissipels vra ná die storm: Wie is Hy tog? Die demone weet
reeds: Die Seun van die Allerhoogste God. 'n Mens kry die indruk dat Christus
reeds met die man gepraat het toe die duiwels begin uitroep. Hulle weet dat die
oordeel op pad is, en hulle sidder. Hier is geen teken van 'n gelyke stryd nie.
Dit is die heerlike visie op Christus teenoor die Bose. Dit is ook die geheim
van die krag van die kerk in ’n stukkende wêreld. Dit is hierdie Jesus wat ons
kom loskoop het met sy bloed. In watter gevangenskap iemand ook gehou word deur
die Bose, Christus is groter. Ons moet raaksien hoe Hy so ook ’n hele kultuur
kan bevry en vernuwe.
En so ons word ons
tot geloofsreaksie geroep. Ons lees hier van drie reaksies: die reaksie van die
demone, die dorpsbewoners, en die besete man. 1. Let op: Selfs die duiwels kan
nie ateïste wees nie. Hulle glo, maar kan net sidder (Jak. 2:19). 2. Die heidense
dorpsbewoners voel net bedreig en bevrees in hul gemaksones. Hulle sien nie
watter ontsettende werklikheid die Bose is nie. Hulle sien ook nie hoe kosbaar
een mens voor God is nie. Hy sal varke daarvoor prysgee en uiteindelik selfs sy
eie Seun. Maar hulle is (nog) nie bereid nie. 3. Maar daar is een wat
agtergebly het en getuig het en ’n gestuurde onder sy eie heindemense geword
het. En later sou sommige glo. Hierdie man was die ergste, maar nou gekleed en
by sy volle verstand. Waar begin dit? Kontak met Christus. Dit het te make met erkenning,
wat so dikwels die groot stap in die regte rigting is, in hierdie geval erkenning
dat die Bose oorgeneem het. En dan kom die bevryding deur Hom wat ook sou
uitroep aan die kruis vir ons, ook naak sou word vir ons, sou sterwe, vir
ons, om daaruit op te staan sodat ons verlos van die Bose kan lewe. Sodat ons naby
Christus mag bly deur sy Gees. Om te getuig van die groot dade van God aan ons.
Sodat kerke hul regmatige outoriteit in Christus kan inneem en stasies van die
hemel kan wees wat as liggaam van Christus die bevryding ken en verder bedien.
Werke geraadpleeg:
Darrell Bock. Luke: NIV Application
Commentary.
R.C. Sproul. Luke: An Expositional
Commentary.
R. T. France: Luke: Teach the Text
Commentary Series.
Matthew Henry
Tracy Groot: Madman (Historiese novelle
gepubliseer in 2017 waarin ’n moontlike agtergrond gekonstrueer word oor hoe
die besete so geword het en waarna R.T. France verwys.)
V. Lampert. Exorcism: The Battle Against
Satan and his Demons (Hoewel hierdie publikasie nie in die boodskap gebruik is
nie, word dit hier gelys vir toekomstige verwysing).
Opmerking oor die duiwel in rooi en
drietandvurk: Het onlangs verneem dat die uitbeelding van die duiwel as koddig
en met drietandvurk in die Middeleeue meer berekend was as wat ons dink. Dit was
blykbaar ’n berekende spot-karikatuur. Dit het uitgegaan van die standpunt dat
die satan hoogmoedig is en spot nie kan verdra nie, en dat hy daarom satiries
so uitgebeeld is.
Moontlike preekskema:
1. Die realiteit van die Bose.
2. Die groter realiteit v.d.
verlossing in Christus.
3. Drie reaksies op hierdie realiteite.