Ek het onlangs via ’n student weer te doen gekry met ’n handige skema wat sy mentors in ’n ander konteks (blykbaar afkomstig van prof Jorrie Jordaan) vir hom gegee het. Dit bied ’n handige werkswyse aan die hand waarvan hy sy prediking vanuit die Skrif kon struktuur. Treffend is alreeds die begin: Die hele proses behoort biddend benader te word.
Daardie basiese skema word opsommend hieronder geplaas en met geen oogmerk
om verbatim aan te haal nie. Daarna gaan ek poog om, vir wat dit ook al werd
mag wees, uit te bou met ’n paar gedagtes wat waarskynlik in die oorspronklike
werk ook aandag kry. Die bedoeling hier is om in joernaal-formaat dit hier te
stoor vir snuffelaars vir die toekoms, en met ’n tweeledige doel. Sommige lesers mag dalk meer
byklank by my eerste afdeling vind en ander moontlik by die pulse van my tweede
afdeling. En as ’n omnivoor miskien ook soms gelukkiger lyk, wel, dan vind vermenigvuldigende
vreugde mos plaas, veral wanneer hoorders uiteindelik hierdeur geseën word.
Hier volg dan Prof. Jorrie se struktuur volgens hoorsê vanaf mentors uit
die Dopperwêreld:
Oorhoofs: Hou aan om sonder ophou te bid. Preekskryf
is biddend.
1. Eksegese: (Templaat sal varieer hangende die konteks en die
wyse van eksegese elke week bv.
Kanoniek sal nie elke week tydens ‘n reeks gedoen
word nie.)
Kanoniek:
1. Tema
2. Doel van boek
3. Plasing van boek
4. Plasing van Hoofstuk
Struktuur:
Algemene notas:
Verklarende Eksegese:
2.
Dogmaties
Godsopenbaring:
1. God die Vader
2. God die Seun
3. God die Heilige Gees
Toepassing: (Hoe is Christus die
hermeneutiese sleutel tot die toepassing?)
Sintese
1. Indikatief
2. Belofte
3. Imperatief.
3. Preekindeling
Ek vra om verskoning dat ek die oorspronklike skema nie in sy volle konteks
hier aan die orde stel nie. Dit sal moontlik in die toekoms aangevul word. Bogenoemde
bied wel reeds genoeg stof tot dankbaarheid. Enige prediker wat na sout en lig
in die prediking streef, sal weet dat die skema baie waardevol is. Op hoorsê-vlak
daarom reeds dankbetoon aan Prof. Jorrie en al sy kollegas en mentors en
voorgangers. Hierdie skema bring ook letterlik die belangrike X-faktor in die
prediking wat so nodig is om blote godsdienstigheid en moralisme te troef. Over
geset synde, dit help predikers om dit te vermy waaraan Prof. Johan Cilliers
ons meer as ’n kwarteeu gelede al aan herinner het aan die hand van Luther se
skokwoorde: Die “uitwissing” van God op die kansel (annihilatio dei).
As gevolg van die sneller wat bogenoemde skema aftrek, hier is 15 kolpunt-opmerkings wat poog om daarby aan te sluit, dit soms net anders te stel, en hopelik verder aan te vuur. Dit is spesifiek gerig op die proses nadat die basiese eksegese (punt nommer een hierbo) reeds gedoen is. Ek doen dit aan die hand van ’n aantal hoe-vrae waarvan sommige soms oorvleuel:
- Hoe
is daar tydlose temas in die gedeelte aan die orde wat toe en nou geldig steeds
is, en wat bloot in tydvak, toepassings en metodes verskil, maar nie in
beginsel nie?
- Hoe
kom hierdie tema heilshistories aan die orde, met ander woorde, waar staan dit
in die ontvouing van die verlossingsgeskiedenis?
- Hoe is
die tydlose temas spesifiek vandag relevant?
- Hoe
ontsluit Jesus Christus die temas wat geïdentifiseer is?
- Hoe
spruit bepaalde moraliteit (tropologie) en visie (anagogie) uit die ontsluiting
in Christus voort vir vandag?
- Hoe verstaan
ons die werk van die Triniteit in die gekose tydlose temas?
- Hoe
vermaan, vertroos, bemoedig die gedeelte ons?
- Hoe
rus die imperatief in die indikatief in die gedeelte?
- Hoe word
die indikatief heerlik en begeerlik aan die gemeente voorgehou?
- Hoe
word die hoofmaal ingelei deur ’n voorgereg (inleiding) en afgesluit met ’n
nagereg (slot)?
- Hoe duidelik
funksioneer die struktuur logies langs die weg van die ratio om dit vir
die hoorder maklik te maak om te luister?
- Hoe
funksioneer beeldspraak (metafoor) en digkuns (dikwels uit die liedereskat) om
die saak langs die weg van intellectus in die hoorder se hart vas te
maak?
- Hoe
funksioneer al die elemente van die liturgie om die regte atmosfeer van
aanbidding vir die boodskap te gee?
- Hoe
funksioneer die gebede se kern (uitgeskryf waar moontlik) om diensbaar te wees
aan die boodskap?
- Hoe funksioneer die liedere om diensbaar te wees aan aanbidding en die boodskap?
Hierdie punte behoort verder verduidelik te word. Daaroor meer op ’n volgende keer.