2025/05/12

Die Heer sal opstaan tot die stryd

 Lees: Psalm 68

Gedagte vir kinders: Niemand kan standhou wanneer die Here vir sy kinders optree nie.

Oorsig: Psalm 68 gaan oor die oorwinning van die Here in hierdie wêreld en beskryf met poëtiese taal die gang van God se volk in die woestyn met die ark, vanaf Sinai tot dit uiteindelik onder Dawid in Jerusalem geplaas is. Dit is ook profeties van wat later in Christus sou gebeur. Die gedeelte begin met ’n inleiding wat God se dade opsom. In vers 1-7 hoor ons eers ’n stelling/gebed/roep (vgl. KJV) teen God se vyande (v.2-3) en vir die regverdiges (v.4). Wanneer God toetree tot die stryd is die vyande soos rook en soos was voor God se aangesig. Hieroor is die regverdiges bly en juig en is vrolik. Hulle word dan opgeroep om tot eer van God te sing wat soos ’n Koning deur die woestynvlaktes/op die wolke ry (vgl. KJV; NAV en 2020-vertaling) en dat Hy die swakkes versorg – die Vader van wese en die Regter van weduwees. Hy laat eensames woon in ’n huisgesin en lei gevangenes na voorspoed, maar rebelle woon in ’n dor land (v.5-7).  

Dan volg ’n poëtiese belydenis teenoor die Here van die reis van die ark vanaf Sinai tot Sion (v.7-19). Daar word met God gepraat oor hoe hy uitgetrek het voor sy volk in die duisternis en hoe die aarde gebewe het en die hemele reën gedrup het, soos by die verskyning by Sinai. Hy het hulle deur die wildernis gelei (v.8-9) en hulle gevestig het in Kanaän (v.10-11). Hy het hulle oorwinning gegee oor die vyande (v.12-13). En hulle uit die hand van konings en onderdrukkers bevry (v.14-15). Hy woon op ’n besondere wyse onder sy volk wat iets is waaroor aansienlikes soos die aansienlike berg Basan, jaloers kan raak op Sion (v. 16-18). Sy opgang na Sion word beskryf as dat Hy opgeklim het na die hoogte en gevangenes weggevoer het en geskenke onder die mense geneem om daar tuiste te vind. Paulus leer ons dat dit ’n tipe is wat heenwys na Christus en die hemelse Sion, en pas dit toe op die Hemelvaart van Christus (Ef. 4:7-16). Sy Naam word dan weer uitgeroep: O HERE, God!   

Dan verneem ons van die reaksie op en prosessie van die oorwinning (v.20-27). Die Here word geloof vir sy verlossing wat hulle dra/oorlaai met guns (vgl. KJV) en uitkoms teen die dood gee (v.20-21). Die volstrekte oorwinning tot die uiterste en die guns vir God se volk en die optog van al die verteenwoordigers word dan beskrywe. (v.22-28). En dan verneem ons van die verdere roepe tot God om sy krag te openbaar en ’n oproep op die koninkryke van die aarde om te antwoord (v.28-35). Die heidene bring erkenning (v.29-32). Die Psalmis sluit dan af met ’n oproep aan die koninkryke van die aarde om lof te bring aan God en om sy heerlikheid en glorie te erken wat deur Israel gekom het (v.33-35). Dit is ’n wonderlike oorwinningslied waarin daar reeds in die Ou Testament gejuig word en daar ook vooruitgekyk word na die oorwinning wat Jesus Christus sou bring.   

Besprekingsvraag: Waarna wys die oorwinning en die gang van die ark as tipe heen?

Insig: Psalm 68 getuig en juig oor die wonderbare en omvattende oorwinning van God. Dit het heel gepas ook ʼn strydlied geword van die Skotse Covenanters en Franse Hugenote. Ons begryp dit beter wanneer ons raaksien hoe Psalm 68 terugkyk op en vorentoe kyk na die groot dade van God. 

Dit kyk terug na die oorwinning by die Rooisee (Ex. 15:13,17,20-21; vgl. v. 11-12), die dra van die ark in die woestyn (Num. 10:35; vgl. v. 1) en die tyd van Deborah toe hulle weer in die nood geraak en oorwin het (Rigt. 5:5,12,18,28-31; vgl. v. 8,12,17-18,27). Dit kyk ook vorentoe na Jesus Christus se oorwinning tydens die Hemelvaart en daarna (Ef. 4:7-16, spesifiek vers 8; vgl. v.18), en na die aarde wat weer sal skud (Hebr. 12:26; vgl. v.8; vgl. Ex.19:18; Rigt. 5:4; Mat. 27:51; Hand. 4:31) en dat die oorwinning en heerlikheid eenmaal vir almal duidelik sal wees (2 Thes. 1:10; vgl. v. 35).   

In die lig hiervan help dit ons daarom om te besef dat soos die ark midde Israel was as simbool van God se teenwoordigheid, so is Christus nou na die Hemelvaart midde sy gemeente deur sy Gees. As daar dan gebid en gesing word dat die Here sal opstaan in die stryd, wys dit op alles wat Hy reeds in die woestyn gedoen het, maar nou veral op Christus wat uit die dood opgestaan het nadat Hy ons sonde gedra het en opgevaar het na die hemel. Vandaar onderhou Hy sy Kerk en aanskou verder sy oorwinning, totdat die Here sy vyande gemaak het ’n voetbank van sy voete (vgl. Psalm 110). Daar is vanuit hierdie punt ook ’n sin waarin Hy opstaan en skyn in mense se harte (Ef. 5:14) en telkens gebeur dit ook weer wanneer Hy aktief toetree om sy Kerk te red of te herstel. Onthou in hierdie verband ook sy gawes wat Hy aan sy Kerkvolk gee om hulle toe te rus (v. 18-19 – vgl. KJV; Ef. 4:8).  Eenmaal sal Hy opstaan om finaal te oordeel.

Dit is opvallend om hier te merk hoe volkome die oorwinning is teen God se teenstanders. Hulle is soos rook en soos was en ons verneem van die skedel wat verbrysel word en honde wat die bloed oplek soos wat dit destyds gebeur het (v. 3,22,24). Neem hier in ag dat dit daaroor gaan om die oorwinning te beskryf in konkrete terme soos wat dit in oorloë gebeur het en steeds gebeur het, met die verdere realiteit dat dit hier gaan oor oorwinning oor sataniese magte wat werk met verminking en slagting. Die heerlike ander kant moet ook gemerk word. Die regverdiges se lof en blydskap en juiging en prosessies en vrolikheid, word net so konkreet beskryf (v. 4,5,20,25,-27). Die wonderlike hiervan is dat dit deel mag wees van hulle wat slawe was en dat wees en weduwees en eensames hier saam met die hele verenigde volk van God hulle plek mag kry (v.6-7, 27-28). Dit is duidelik dat hier ’n totale verskil is tussen lig en duisternis. So toornig as wat God is teen hulle wat sy werk teenstaan, so barmhartig is Hy teenoor almal wat deel van sy verbond is, ook wederstrewiges wat tot hul sinne kom (vgl. v. 19). Daarom het Jesus Christus mens geword om die getroue lewe in ons plek te leef wat ons moes, en toe al ons sonde gedra, sodat ons effektief met God versoen kan word. Die swakkes en eensames mag hierin deel, want hierdie verlossing hang nie af van hulle krag of dinamika nie, maar van die krag van Christus. En vandag mag ons Hom steeds aanskou aan die regterhand van die Vader wat ook ons Verlosser en Oorwinnaar is en aan ons gawes vanuit sy oorwinning gee. Daarom mag ons Hom aanroep in tye van nood en verflouing. En daarom word ons ook opgeroep om in sy krag toe te tee tot die goeie stryd in ons eie tyd.             

Werke geraadpleeg:

Brueggemann, W & Bellinger, W. Psalms, New Cambridge Bible Commentary.

Grogan, G. Psalms (Two Horozons Old Testament Commentary – THOTC).

Ash, C. Psalms: A Christ-Centered Commentary, Volume 4. (Ash maak in ’n voetnoot die belangrike stelling dat die kompleksiteit in die Psalm wat deur baie erken word, minder van ’n probleem was by vorige geslagte wat die Psalm in Christus kon lees en waardeer).

Donner, JH. De Psalmen, Psalm 1-72.

Reardon, PH, Christ in the Psalms.

Matthew Henry.

Wilson, D. Homiletiese kommentaar by https://christkirk.com/sermon/psalm-68/  (Wilson trek ’n insiggewende verband met sangers wat voorgaan en musiekinstrumente agteraan in v.26 . Dit wys dat die Woord voorop staan en die musiekinstrumente in diens daarvan in egte liedere tot eer van God).